Venäläinen ajotyyli

ajotyyli

Tänään käsittelemme aihetta, josta jokainen on varmasti kuullut joskus varsinkin suunnitellessa lomamatkaa Venäjälle. Ajotyyli Venäjällä on nimittäin täysin käsittämätön eivätkä monet Etelä-Euroopankaan maat pääse samaan kastiin. Ajotyyli on niin vaarallinen, että siitä varoitetaan myös useimmissa matkustustiedoitteissa. Venäjän liikennekulttuuri eroaa suuresti suomalaisesta, joten tarkkaavaisuus on todellakin suotavaa jopa suojateillä. Monissa matkustustiedotteissa kehotetaankin suoraan välttämään auton vuokraamista ja käyttämään muita matkustusmuotoja vuokra-auton sijasta.

Venäläisestä ajotyylistä vaarallista tekee suuret tilannenopeudet sekä myös se, että venäläiset suosivat suuria autoja. Näin ollen kolarissa voi saada erittäin pahaa jälkeä aikaan. Näiden seikkojen lisäksi liikennesääntöjä ei noudateta ja muun muassa liikennevaloista huolimatta autot saattavat porheltaa risteyksistä sekä liittymistä. Ja koska nopeudet voivat olla suuria, altistaa tämä ennestään todella vakaville kolareille.

Internet onkin täynnä videoita venäläisistä kuskeista ja läheltä piti tilanteista, sillä venäläiset käyttävät usein liikennekameraa autoissaan. Kameraa käytetään sen vuoksi, että mahdollisen kolaritapauksen yhteydessä löytyy todistusaineistoa. Venäläisessä ajotyylissä ei ole lainkaan kunnioitusta eikä kirjoittamattomia sääntöjä, mitä suomen liikennekulttuurissa puolestaan on. Näin ollen jokainen kuski menee siitä, mistä haluaa ja milloin haluaa. Liikenne saattaakin usein seistä kolareiden sekä ongelmatilanteiden vuoksi. Venäläiset ottavat myös todellisia riskejä esimerkiksi ohitustilanteissa.

Venäjän tiet ovat myös usein huonokuntoisia ja kuoppaisia. Ja kun tämä yhdistetään huonoon säähän, kuten vesisateeseen tai lumisateeseen, on monesti soppa jo valmis. Useinkaan näissä tilanteissa nopeutta ei kuitenkaan hidasteta, joka ennestään pahentaa tilannetta.

Vaikka matkustaja ei olisikaan itse ajamassa autoa, kannattaa turvallisuus ottaa huomioon esimerkiksi taksia valitessa sekä teillä liikkuessa. Venäjällä sallittu veren alkoholipitoisuus on noin 0,3 promillea, mutta puhallutuksia järjestetään melko harvoin. Venäjällä liikkuu paljon myös huumausaineita, jolloin kuskit saattavat olla niiden vaikutuksen alaisia.

Jos kuitenkin matkailija haluaa vuokrata auton, on hänen hyvä tietää muutama seikka. Yöaikaan autoilua kannattaa ehdottomasti välttää ja säästää autoilu päiväaikaan. Autolla liikuttaessa auton ovet kannattaa pitää lukittuina eikä pysähtyminen tienvarteen ole suotavaa, vaikka joku yrittäisi pysäyttää. Jos tällainen tilanne kuitenkin tapahtuu, kannattaa kuskin ajaa seuraavalle huoltamolle ja soittaa tarvittaessa hätänumeroon. Autoon ei kannata myöskään jättää mitään omaisuutta, sillä automurrot ovat yleisiä.

Moskvitš

auto

Moskvits on Venäläinen automerkki, jota kansanomaisesti kutsutaan Mosseksi. Neuvostoliitto aikaan kyseinen automerkki oli kaikkea muuta kuin suosittu ja siksi väitettiinkin, että nimi ei tarkoittaisikaan Moskovalaista, vaan se on lyhenne sanoista Mozhno otjehat sto kilometrov, vylezai i tsihini. Mikä suomeksi tarkoittaa: sillä voi ajaa sata kilometriä, sitten sinun tulee nousta ulos ja alkaa korjaamaan. Pelkästään tämä nimi jo kertoo kuinka epäsuosiossa auto on ollut Neuvostoliitto aikaan.

Mossen historia alkoi jo vuodesta 1928, jolloin Moskovan autotehdasta on alettu rakentamaan. Mosse auto on yhdistelmä Fordia sekä Opelia. Fordimaisuus löytyy auton koneistosta, kun taas ulkomuoto tulee Opelilta. Josif Stalin ei kuitenkaan ollut tyytyväinen alkuperäiseen Mosseen ja tästä syystä uudelleen muotoiltiin auto täysin, jonka jälkeen kyseinen auto oli neliovinen Opel Kadettia ulkoisesti muistuttava ajoneuvo. Näitä hänen suunnittelemia autoja valmistettiin noin 500 kappaletta, mikä tarkoittaa, että liikenteestä niitä ei kovinkaan paljon ollut löydettävissä.

Mosse Suomessa

Mosse oli ensimmäinen Neuvostoliittolainen auto, joita on tuotu Suomeen. Suomeen tuonti aloitettiin vuonna 1948, jolloin perustettiin autojen tuontia varten suomalais- neuvostoliittomainen yhteisyritys Oy Konela Ab. Kyseinen yritys on siis jatkanut vuonna 1937 perustetun Lauttasaren Autokorjaamo Oy:n toimintaa.

Jo vuonna 1949 alettiin Mossen lisäksi suomeen kuljettamaan Pobeta autoja. Oy Konela Ab onkin kertonut, että autoja ei tarvinnut myydä ollenkaan, sillä ne jaettiin mahdollisimman tasapuolisesti. Mosse auton eduiksi olikin lueteltu sen rakenteen yksinkertaisuus, edullinen hankintahinta ja helppo saatavuus. Nämä edut ovat verrattuna esimerkiksi, länsieurooppalaisiin ja yhdysvaltalaisiin autoihin. Toki niinkuin kaikissa autoissa oli Mosseissakin puutteita. Puutteina mainittiin muun muassa; viimeistelyn karkeus sekä heikohko suorituskyky. Vuoden 1954 lopussa Mosse oli suomen kuudenneksi suosituin automerkki. Ei paha suoritus alkuunkaan!

Mossea arvostettiin paljon etenkin maaseudulla, sillä se oli todella helppo ajoinen huonokuntoisella tiellä. Kuitenkin loppujen lopuksi vuonna 1971 Mossen myynti romahti Ladan saapuessa Suomen markkinoille. Vaikka Ladan hinta oli huomattavasti korkeampi kuin Mossen, vei Lada suomen markkinoilla voiton.

Tässä kaikki lyhykäisyydessään kyseisen automerkin historiasta. Toivottavasti saitte jotakin uutta irti kyseisestä postauksesta, saa nähdä mitä seuraavalle kerralle keksin!

Nykyinen itärajan bensaralli puhuttaa myös meitä

bensa

Tämänkertaisen postauksen aihe ei aivan varsinaisesti liity Neuvostoliiton aikaisiin ajoneuvoihin, mutta koska viime aikoina Venäjälle suuntautuvat bensanhakumatkat ovat puhuttaneet niin mediassa kuin kahvipöydissäkin, käymme aihetta hiukan läpi. Ajatus siitä, että autoilija jaksaa hankkia itselleen ensin viisumin ja sen jälkeen ajaa Venäjän puolelle tankkaamaan, kuulostaa ensin todella järjettömältä, mutta lähellä itärajaa asuva suomalainen voi säästää näin toimimalla sievoisia summia kuukaudessa, puhumattakaan vuositasolla. Bensarallin kannattavuutta omalla kohdallaan voi tätä nykyä laskea erityisillä laskureilla. Bensaralli-ilmiöön liittyy myös paljon väärinkäytöksiä: lainsäätäjät yrittävät parhaansa mukaan pohtia miten hillitä sitä, sillä päivittäin Suomen valtio ja kansalaiset häviävät verorahojaan rajan taakse.

Mikä sitten on vaikuttanut bensarallisysteemin syntymiseen? Taustalla on mm. taantuma, sekä ruplan romahtanut arvo ja öljyn alhaiset maailmanmarkkinat. Nämä ovat omalta osaltaan aiheuttaneet suomalaisten suuren autovirran itärajan puolelle Venäjälle. Tämä on toki hyvä asia Venäjälle ja yksittäiselle suomalaiselle, bensanhakumatkan tekevälle kuluttajalle, mutta suuntauksella on pitkäaikasvaikutuksia suomalaisiin yrittäjiin ja ylipäänsä yhteiskuntaan.

Tutkimusten mukaan bensaralli, valitettavan odotetusti, on jo vaikuttanut Itä-Suomen huoltamoyritysten liikevaihtoon negatiivisesti. Tutkimusten perusteella on voitu todeta, että mitä lähempänä huoltoasema on rajaa, sen vähemmän kannattavaa sen toiminta on. Eikä liikevaihdosta jää uupumaan pelkästään polttoaineen takia; myös tupakkatuotteiden myynti vähenee mitä lähemmäs itärajaa mennään.

Halpa bensiini houkuttelee yhä useamman suomalaisen hankkimaan itselleen viisumin. Osa suomalaisista bensaturisteista, jos näin heitä voidaan nimittää, ylittää rajan parikin kertaa päivässä. Tullin mukaan kaikista vilkkaimmat autoilijat ravaavat rajan yli jopa kuusi kertaa vuorokaudessa – tällöin on syytä epäillä, ettei kaikki bensiini ole menossa omaan käyttöön. Virallisesti auton tankin täyttämisen lisäksi Venäjältä saa kerralla tuoda 10 litraa polttoainetta kerralla. Huomioitavaa on, että tuontia ei rajoita Suomi, vaan Venäjän lainsäädäntö. Suomikin on pohtimassa uudenlaista lainsäädäntöä, on mm. ehdotettu lakia, jonka mukaan Venäjältä saisi tuoda bensaa ainoastaan, jos maassa viettää aikaa yli 20 tuntia. Vastaavanlainen rajoitus on hillinnyt laillista tupakkatuotteiden tuontia Suomeen; esimerkiksi kartongin tupakkaa saa tuoda vain jos rajanylityksen jälkeen viettää 24 tuntia Venäjän puolella.

Nähtäväksi jää, millaisia säädöksiä bensaralliin kehitellään, ja kuinka kauan tämä voi vielä jatkua tällaisenaan. Seuraamme tilannetta.

Neuvostoajan autojen bongailu harrastuksena

Neuvostoajan autot ovat todella kauniita.

Monet Neuvostoajan autoista kiinnostuneet harrastajat ovat miettineet, missä Suomessa voi nähdä perinteisiä naapurimaamme autoja. Niitä enää näkee harvemmin liikenteessä, joten kannattaakin kartottaa tilanne tarkasti sopivien paikkojen löytämiseksi. Jos siis etsit sopivia paikkoja, lue lista läpi ja nappaa itsellesi parhaat vinkit!

Forssan Pick-Nick on autoharrastajan unelma

Etelä-Suomen sydämessä sijaitsevassa Forssassa järjestetään perinteisesti elokuun alkupuolella harrasteautojen näyttely Pick-Nick, johon kaikki aiheesta kiinnostuneet voivat tulla. Tämä tapahtuma järjestetään tulevana kesänä järjestyksessään 35. kertaa. Näiden vuosien aikana se onkin saavuttanut vankkumattoman kävijäkunnan, joka koostuu kymmenistä tuhansista ihmisistä niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös romutori, jossa voi löytää omaan autoonsa sopivia varaosia. Tämä tapahtuma kuuluu ehdottomasti kaikkien upeista menopeleistä kiinnostuneiden pakollisiin tapahtumiin! Neuvostoautojen lisäksi voi nähdä mitä hienompia kaunottaria. Tapahtuma huipentuu näyttelyautojen arvosteluun, jonka lopputuloksen palkitaan kaikkein parhaimmat.

Huutokaupat ovat otollisia paikkoja

Vaikka Ladaa valmistetaan edelleen, ei sitä enää maahantuoda Suomeen. Sen sijaan upeita yksilöitä voi bongailla esimerkiksi huutokaupoista, joissa on hyvällä tuurilla tarjolla mitä hienompia kaunottaria. Käytettyjen autojen kaupoissa voi nähdä hienoja menopelejä, joita ei liikenteessä tule ihan joka päivä vastaan.

Toisinaan huutokaupoissa voi päästä kiinni erinomaisiin löytöihin, joita voi parhaassa tapauksessa saada erittäinkin edullisesti itselleen uuden kulkuneuvon.

Harrastekerhot

Suomessa on lukuisia harrastekerhoja autoista innostuneille. Erilaiset paikallisjärjestöt toisinaan mahdollistavatkin, että näistä kaunottarista kiinnostuneet, joilla ei omaa sellaista ole, voivat tutustua kaunottariin vaikkapa yhdistyksen järjestämässä tapahtumassa. Kannattaa olla yhteydessä paikallisiin järjestöihin ja tiedustella, voisiko tulla paikalle katsomaan ja ihastelemaan upeita kaunottaria. Ne ovat yleensä erittäin hyvässä kunnossa, minkä ansiosta silmä lepää niiden esteettisyyttä katsoessa.

Harrastekerhot voivat toisinaan järjestää paraateja, joiden aikana voi päästä katsomaan tarkemmin ja lähempää näitä hienoja menopelejä.

YO-Auto

 

Tänään esittelyssä Venäjän uusinta autotekniikka, johon kuuluu olennaisena osana erikoinen YO-auto. Tämä erikoinen automalli esiteltiin kaikelle kansalle ensimmäistä kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä 2011 ja se herättikin runsaasti kiinnostusta erikoisen muotoilunsa ja ominaisuuksiensa vuoksi.

Tämä esitelty YO-auto on hybridiauto ja niitä esiteltiin yhteensä Frankfurtissa neljä kappaletta.

hybridi

Esitelty mali ei tule kuitenkaan pääsemään tuotantoon saakka, sillä se on vain ja ainoastaan konseptimalli. YO-auto tuo kuitenkin markkinoille toisia malleja kuten crossoverin, coupen ja minipakettiauton. Konseptimalli on todella erikoinen ja siinä on esimerkiksi ylöspäin nousevat ovet, pyrstömäinen takaosa ja avaruusaikaa henkivä muotoilu.

YO-auton nimi juontaa juurensa yhdistelmästä Yarovit ja Onexim, jotka ovat yhdessä pistäneet pystyyn tämän upean hybridiauto hankkeen. Tavoitteena näillä kahdella suurella investoijalla on ollut tuoda markkinoille Venäläinen ympäristöystävällinen auto, jonka hinta jää alle 10 000 euron. Onexim Investment Groupin omistaa kuuluisa Mihail Prokhorov, joka on kerännyt itselleen valtavan omaisuuden Venäläisellä teollisuudella. Nykyisin hän omistaa myös Amerikkalaisen koripallojoukkueen Brooklyn Netsin ja kuten huomata saattaa tällä miehelläon uusia innovaatioita vaikka muille jakaa.

crossover

Vuosituotanto tavoite näille uuden ajan autoille on alkuvaiheessa 10 000 autoa vuodessa. Auto käyttää moottorissaan sekä bensiiniä että maakaasua, joten näillä autoilla bensiinin kulutusta saisi pienennettyä todella radikaalisti.