Nykyinen itärajan bensaralli puhuttaa myös meitä

bensa

Tämänkertaisen postauksen aihe ei aivan varsinaisesti liity Neuvostoliiton aikaisiin ajoneuvoihin, mutta koska viime aikoina Venäjälle suuntautuvat bensanhakumatkat ovat puhuttaneet niin mediassa kuin kahvipöydissäkin, käymme aihetta hiukan läpi. Ajatus siitä, että autoilija jaksaa hankkia itselleen ensin viisumin ja sen jälkeen ajaa Venäjän puolelle tankkaamaan, kuulostaa ensin todella järjettömältä, mutta lähellä itärajaa asuva suomalainen voi säästää näin toimimalla sievoisia summia kuukaudessa, puhumattakaan vuositasolla. Bensarallin kannattavuutta omalla kohdallaan voi tätä nykyä laskea erityisillä laskureilla. Bensaralli-ilmiöön liittyy myös paljon väärinkäytöksiä: lainsäätäjät yrittävät parhaansa mukaan pohtia miten hillitä sitä, sillä päivittäin Suomen valtio ja kansalaiset häviävät verorahojaan rajan taakse.

Mikä sitten on vaikuttanut bensarallisysteemin syntymiseen? Taustalla on mm. taantuma, sekä ruplan romahtanut arvo ja öljyn alhaiset maailmanmarkkinat. Nämä ovat omalta osaltaan aiheuttaneet suomalaisten suuren autovirran itärajan puolelle Venäjälle. Tämä on toki hyvä asia Venäjälle ja yksittäiselle suomalaiselle, bensanhakumatkan tekevälle kuluttajalle, mutta suuntauksella on pitkäaikasvaikutuksia suomalaisiin yrittäjiin ja ylipäänsä yhteiskuntaan.

Tutkimusten mukaan bensaralli, valitettavan odotetusti, on jo vaikuttanut Itä-Suomen huoltamoyritysten liikevaihtoon negatiivisesti. Tutkimusten perusteella on voitu todeta, että mitä lähempänä huoltoasema on rajaa, sen vähemmän kannattavaa sen toiminta on. Eikä liikevaihdosta jää uupumaan pelkästään polttoaineen takia; myös tupakkatuotteiden myynti vähenee mitä lähemmäs itärajaa mennään.

Halpa bensiini houkuttelee yhä useamman suomalaisen hankkimaan itselleen viisumin. Osa suomalaisista bensaturisteista, jos näin heitä voidaan nimittää, ylittää rajan parikin kertaa päivässä. Tullin mukaan kaikista vilkkaimmat autoilijat ravaavat rajan yli jopa kuusi kertaa vuorokaudessa – tällöin on syytä epäillä, ettei kaikki bensiini ole menossa omaan käyttöön. Virallisesti auton tankin täyttämisen lisäksi Venäjältä saa kerralla tuoda 10 litraa polttoainetta kerralla. Huomioitavaa on, että tuontia ei rajoita Suomi, vaan Venäjän lainsäädäntö. Suomikin on pohtimassa uudenlaista lainsäädäntöä, on mm. ehdotettu lakia, jonka mukaan Venäjältä saisi tuoda bensaa ainoastaan, jos maassa viettää aikaa yli 20 tuntia. Vastaavanlainen rajoitus on hillinnyt laillista tupakkatuotteiden tuontia Suomeen; esimerkiksi kartongin tupakkaa saa tuoda vain jos rajanylityksen jälkeen viettää 24 tuntia Venäjän puolella.

Nähtäväksi jää, millaisia säädöksiä bensaralliin kehitellään, ja kuinka kauan tämä voi vielä jatkua tällaisenaan. Seuraamme tilannetta.

Neuvostoajan autojen bongailu harrastuksena

Neuvostoajan autot ovat todella kauniita.

Monet Neuvostoajan autoista kiinnostuneet harrastajat ovat miettineet, missä Suomessa voi nähdä perinteisiä naapurimaamme autoja. Niitä enää näkee harvemmin liikenteessä, joten kannattaakin kartottaa tilanne tarkasti sopivien paikkojen löytämiseksi. Jos siis etsit sopivia paikkoja, lue lista läpi ja nappaa itsellesi parhaat vinkit!

Forssan Pick-Nick on autoharrastajan unelma

Etelä-Suomen sydämessä sijaitsevassa Forssassa järjestetään perinteisesti elokuun alkupuolella harrasteautojen näyttely Pick-Nick, johon kaikki aiheesta kiinnostuneet voivat tulla. Tämä tapahtuma järjestetään tulevana kesänä järjestyksessään 35. kertaa. Näiden vuosien aikana se onkin saavuttanut vankkumattoman kävijäkunnan, joka koostuu kymmenistä tuhansista ihmisistä niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös romutori, jossa voi löytää omaan autoonsa sopivia varaosia. Tämä tapahtuma kuuluu ehdottomasti kaikkien upeista menopeleistä kiinnostuneiden pakollisiin tapahtumiin! Neuvostoautojen lisäksi voi nähdä mitä hienompia kaunottaria. Tapahtuma huipentuu näyttelyautojen arvosteluun, jonka lopputuloksen palkitaan kaikkein parhaimmat.

Huutokaupat ovat otollisia paikkoja

Vaikka Ladaa valmistetaan edelleen, ei sitä enää maahantuoda Suomeen. Sen sijaan upeita yksilöitä voi bongailla esimerkiksi huutokaupoista, joissa on hyvällä tuurilla tarjolla mitä hienompia kaunottaria. Käytettyjen autojen kaupoissa voi nähdä hienoja menopelejä, joita ei liikenteessä tule ihan joka päivä vastaan.

Toisinaan huutokaupoissa voi päästä kiinni erinomaisiin löytöihin, joita voi parhaassa tapauksessa saada erittäinkin edullisesti itselleen uuden kulkuneuvon.

Harrastekerhot

Suomessa on lukuisia harrastekerhoja autoista innostuneille. Erilaiset paikallisjärjestöt toisinaan mahdollistavatkin, että näistä kaunottarista kiinnostuneet, joilla ei omaa sellaista ole, voivat tutustua kaunottariin vaikkapa yhdistyksen järjestämässä tapahtumassa. Kannattaa olla yhteydessä paikallisiin järjestöihin ja tiedustella, voisiko tulla paikalle katsomaan ja ihastelemaan upeita kaunottaria. Ne ovat yleensä erittäin hyvässä kunnossa, minkä ansiosta silmä lepää niiden esteettisyyttä katsoessa.

Harrastekerhot voivat toisinaan järjestää paraateja, joiden aikana voi päästä katsomaan tarkemmin ja lähempää näitä hienoja menopelejä.

YO-Auto

 

Tänään esittelyssä Venäjän uusinta autotekniikka, johon kuuluu olennaisena osana erikoinen YO-auto. Tämä erikoinen automalli esiteltiin kaikelle kansalle ensimmäistä kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä 2011 ja se herättikin runsaasti kiinnostusta erikoisen muotoilunsa ja ominaisuuksiensa vuoksi.

Tämä esitelty YO-auto on hybridiauto ja niitä esiteltiin yhteensä Frankfurtissa neljä kappaletta.

hybridi

Esitelty mali ei tule kuitenkaan pääsemään tuotantoon saakka, sillä se on vain ja ainoastaan konseptimalli. YO-auto tuo kuitenkin markkinoille toisia malleja kuten crossoverin, coupen ja minipakettiauton. Konseptimalli on todella erikoinen ja siinä on esimerkiksi ylöspäin nousevat ovet, pyrstömäinen takaosa ja avaruusaikaa henkivä muotoilu.

YO-auton nimi juontaa juurensa yhdistelmästä Yarovit ja Onexim, jotka ovat yhdessä pistäneet pystyyn tämän upean hybridiauto hankkeen. Tavoitteena näillä kahdella suurella investoijalla on ollut tuoda markkinoille Venäläinen ympäristöystävällinen auto, jonka hinta jää alle 10 000 euron. Onexim Investment Groupin omistaa kuuluisa Mihail Prokhorov, joka on kerännyt itselleen valtavan omaisuuden Venäläisellä teollisuudella. Nykyisin hän omistaa myös Amerikkalaisen koripallojoukkueen Brooklyn Netsin ja kuten huomata saattaa tällä miehelläon uusia innovaatioita vaikka muille jakaa.

crossover

Vuosituotanto tavoite näille uuden ajan autoille on alkuvaiheessa 10 000 autoa vuodessa. Auto käyttää moottorissaan sekä bensiiniä että maakaasua, joten näillä autoilla bensiinin kulutusta saisi pienennettyä todella radikaalisti.