Moskvits eli Mosse

Moskvits tai tutummin Mosse, on venäläinen automerkki. Nimi tarkoittaa ”moskovalaista”. Mosse ei ollut Neuvostoliitossa kovin arvostettu kulkuneuvo, väitettiin ettei nimi tarkoitakaan moskovalaista, vaan että lyhenne tulee lauseesta: ”Mozhno otjehat sto kilometrov, vylezai i tshini” eli suomeksi ”sillä voi ajaa sata kilometriä, sitten ulos ja ala korjata.”

Mossen historia alkoi jo vuonna 1928, kun Moskovan autotehdasta alettiin rakentaa. Se aloitti vuonna 1930 Ford A ja Ford AA -malleihin perustuvien autojen kokoonpanon Gorkin autotehtaan valmistamista osista. Vuonna 1940 tämä moskovalainen, Kommunistisen nuorisointernationaalin (KIM) mukaan nimetty tehdas suunnitteli kaksiovisen automallin KIM 10:nen, joka pohjautuu Fordin malleihin.

moskvits 400

Josif Stalin ei ollut kuitenkaan tyytyväinen autoon, joten sen tilalle tuli neliovinen pikkuauto. Auto muistuttaa vähän Opel Kadettia ulkoisesti, mutta perusraatkaisut oli matkittu Fordilta. Neliovisia autoja ei ehditty valmistaa kuin pari kappaletta, kun tehdas oli siirrettävä sodan vuoksi turvaan kauas Uralin taakse ja se valjastettiin sotatarvikkeiden tuotantoon. Neuvostoliiton miehitettyä Itä-Saksa, maa sai osansa Saksan teollisesta tuotannosta, josta siirrettiin Uralin alueelle Opelin kuorma-autotehdas koneistoineen ja henkilökuntineen.

Moskvits oli ensimmäinen Suomessa markkinoille saapunut neuvostoliittolainen automerkki. 1948 perustettiin neuvostoliittolaisten autojen tuontia varten suomalais-neuvostoliittolainen yhteisyritys Oy Konela Ab, nykyisin Delta Motor Group. Ensimmäiset Moskvits 400 -henkilöautot tuotiin maahan jo samana vuonna. Mosset nousivat suomalaisten suosioon, sillä Tekniikan Maailma -lehden vuonna 1955 tekemien haastattelujen mukaan Mossen omistajat olivat autoihinsa paljon tyytyväisempiä kuin itäsaksalaisen Ifan omistajat omiinsa. 1954 Suomessa oli rekisterissä 2684 Moskvits-autoa ja se oli kuudenneksi yleisin henkilöautomerkki.

Ensimmäinen Suomen markkinoille suunniteltu malli oli 1963 esitelty 403 ja siitä käytettiin nimitystä Skandinavia. Tämä oli tavallaan koemalli, koska sen alustarakenne otettiin käyttöön vuonna 1965 esitellyssä Moskvits 408:ssa, joka sai nimekseen Elite. Ensimmäinen Suomeen tullut Elite luovutettiin rouva Sylvi Kekkoselle. Kyseinen Elite luovutettiin tasavallan presidentin kanslian käyttöön ja lopulta se päätyi Mobilian kokoelmiin vuonna 1992.

Moskvits oli 1970- ja 1980-luvuille asti yleinen auto etenkin maaseudulla, jossa arvostettiin Mossen helppoa huollettavuutta ja soveltuvuutta huonommillekin teille. Merkin myynti kääntyi laskuun 70-luvun alussa, minkä osaksi aiheutti Ladan saapuminen Suomen markkinoille 1971. Tuonti hiipui 1980 -luvun lopulla ja viimeisen kerran Moskvits Elite oli mukana Oy Konela Ab:n maahantuomien automallien luettelossa 1989. Vuoden 1999 lopussa Suomessa oli rekisterissä kaikkiaan 664 Moskvits-autoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *