Venäjän autoteollisuus tänä päivänä

Vaikka vanhat neuvostoliittolaiset autot ovatkin intohimomme, on hyvä kertoa myös Venäjän autoteollisuuden nykytilanteesta.

Pietarista on kymmmenen viimeisen vuoden aikana kehittynyt merkittävä autoteollisuusklusteri. Ulkomaalaisista valmistajista Pietarissa toimii Ford, Toyota, General Motors, Nissan ja Hyundai. Scania valmistaa Pietarissa kuorma-autoja ja Man on rakentamassa omaa tehdastaan kaupunkiin. Miljardööri Mihail Prohorovin Yo-Mobile-hybridiautohanke on myös tekemässä Pietariin jalansijaa. Pietaria on alettukin vertaamaan USA:n autokehtoon Detroitiin.

autotehdas2

Vuonna 2014 uutisoitiin Venäjän autokauppojen ongelmista, jotka heijastuvat myös autotuotantoon. Venäjän tilastoviranomaaisen mukaan Venäjän autotuotanto hupeni elokuussa 2014 38 prsenttia vuodentakaiseen verrattuna. Tammi-elokuun aikana Venäjän autotuotanto laski 4,6 prosenttia vuotta aiempaan verrattuna. Rekkojen tuotanto laski samaan aikaan 21 prosenttia ja linja-autojen tuotanto 25 prosenttia. Venäjän suurimmat autontuottajat ovat Avtovaz, Sollers Group ja Avtoframos eli Renaultin tehdas Moskovassa. Vuoden 2014 aikana autokauppa yskähteli paljon, sillä maan talous hidastui ja moni venäläinen kuluttaja lykkäsi isojen ostosten tekemistä taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Moni Venäjällä toimiva autovalmistaja kertoi yt-neuvotteluista ja kapasiteetin leikkauksista.

Venäjää ja sen taloutta on jo pitkään haitannut taloudellinen epävarmuus, joka johtuu Ukrainan sodasta ja lännen asettamista pakotteista. Venäjä vastasi asetettuihin pakotteisiin asettamalla omia tuontikieltojaan. Pakotteet ovat vaikuttaneet Venäjän ruplan kurssin romahdukseen ja Venäjän talouskriisin syntymiseen.

2015 oli myös synkkää aikaa Venäjän autoteollisuudelle. Vaikka kysyntä piristyikin vuoden 2014 lopussa, uusien henkilöautojen myynti supistui tammi-helmikuussa kolmanneksella, tuotanto 20% ja tuonti peräti 45% vuotta aiemmasta. Maaliskuussa myynti putosi jopa 40%. Useat tehtaat pysäyttivätkin tuotantonsa, vähensivät työvuoroja ja irtisanoivat työntekijöitä. Tuonnin korvaaminen on noussut avainsanaksi myös autoteollisuudessa, ja teollisuusministeriö julkaisi yksityiskohtaiset tavoitteet autonosien tuontiriippuvuuden vähentämiselle. Tarkoituksena on korvata kokonaan kotimaisella tuotannolla sellaisten autonosien tuotanto, joita ei vielä Venäjällä valmisteta, vuoteen 2020 mennessä.

Myös iloisia uutisia kuuluu Venäjän autoteollisuudesta pakotteiden, halvan öljyn, heikon ruplan ja suvannon keskeltä. Kauppalehti kertoi tämän vuoden kesäkuussa, että Mercedes-Benzin valmistaja Daimler suunnittelee kokoonpanotehdasta Moskovan liepeille. Tehtaassa on tarkoitus koota vuosittain 30 000 Mercedes-Benz -merkkistä katumaasturia paikallisille markkinoille. Vahvistamattomien huhujen mukaan investoinnin suuruus olisi noin 200 miljoonaa euroa. Tehtaalla koottavan katumaasturin mallia ei ole kuitenkaan kerrottu. Nähtäväksi jää, koska Venäjän autotuotanto pääsee takaisin jaloilleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *