Volga – Neuvostoeliitin ja virkamiesten auto

volga2

Tänään haluaisimme esitellä tyylikkään Neuvostoliiton aikaisen automerkin, jota arvostettiin todella paljon. Volga on Neuvostoliittolaisen, myöhemmin venäläisen Gazin autotehtaan automerkki. Volga korvasi 1946 lähtien tuotannossa olleen Pobedan ja sitä on valmistettu aina 1956 vuodesta lähtien. Volgassa käytettiin hyppyyn ponnahtavaa hirveä nokkakortisteena, jota pidettiin tuolloin erityisen tyylikkäänä. Volga tunnettiin myös nimellä Volzanka, ja tätä automerkkiä on valmistettu kolmena eri mallisukupolvena.

  • Gaz – 21
  • Gaz – 24
  • Gaz – 31

1959 – luvun Volgan huippunoepus oli noin 126,8 km/h, ja se kiihtyi 0-100 km/h 29.8 sekunnissa. Jarrut olivat tällöin melko tehottomat ja raskaat, ja kaarreajo-ominaisuudet eivät olet kovin hyvät. Tällöin vaihteisto oli kolmivaihteinen ja koko auto painoi noin 1550 kiloa.

1966 – luvun Volgan ulkonäkö oli hyvin vanhanaikainen ja ohjaus oli hyvin hidasta ja rastasta. Tämä Volga kiihtyi 0-100 km/h noin 26 sekunnissa, ja se saavutti huippunoutensa 130 km/h. Tämä Volga M-21 maksoi Suomessa 9380 markkaa vuonna 1966.

1960-luvulla ensimmäisen sukupolven Volga oli tunnettu Suomessa taksiautona. Volgan talviominaisuudet olivat loistavat, ja auto kulutti kokoonsa nähden vähän polttoainetta. Suomessa oli vuonna 1965 jopa 1521 Volgaa taksina käytettynä. Korkean maavaran ansiosta Volga soveltui myös huonokuntoisille teille. Toisen sukupolven Volga ei kuitenkaan saavuttanut enää edeltäjänsä huomiota. Volgan maahantuonti Suomeen päättyikin vuonna 1983.

2000 -luvulla on valmistettu Volga Gaz – 21 – malliin perustuvia koreja, ja näiden autojen alusta ja tekniikka perustuvat länsimaisiin automerkkeihin. Kaksi venäläistä suunnittelijaa ovat myös luoneet autosta uuden ja modernin konseptiomallin. Tämä uuden sukupolven GAZ Volga on mallinimeltään 5000 GL. Tämä innovatiivinen nelivetoinen uutuusauto tuottaa jopa 296 hevosvoimaa ja toimii kuusivaihteisella manuaalilla.