Alfa Romeo tehtiin edustamaan ylempää keskiluokkaa

Alfa Romeo on italialainen Stellantis -konserniin kuuluva henkilöautojen valmistaja. Yhtiön omistaa Stellantis Italy S.p.A. Suomessa myytävien Alfa Romeoiden maahantuonnista vastaa Italmotor Finland Oy. Automerkillä on pitkä historia Euroopassa, mutta Suomeen ne saapuivat myyntiin vasta 50-luvulla. Alkuperäinen yhtiö ja tuotemerkki perustettiin vuonna 1907 Napolissa, Italiassa. Tuolloin autot tunnettiin nimellä A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Nykyinen nimi otettiin käyttöön ensimmäisen maailman sodan päätyttyä.

Alfa Romeo on italialainen automerkki, josta löytyy temperamenttia.

Alfa Romeo vaativaan makuun

Vuodesta 2015 lähtien automerkki on valmistanut mallia nimeltä Alfa Romeo Giulia. Varustelutasoltaan se on ylemmän keskiluokan automalli. Se korvasi Alfa Romeo 159:n, jota valmistettiin vuoteen 2011 saakka. Sitä pidetään modernina ja erittäin turvallisena autona. Giulia aloitettiin myymään vuonna 2016 ja saman vuoden Euro NCAP -kolaritestistä se sai tulokseksi täydet viisi tähteä.

Giulia Quadrifoglio oli alkuvaiheessa malliston suorituskykyisin versio. Sen voimanlähteenä on kaksoisturboahdettu V6-moottori, joka tuottaa tehoa 510 hevosvoimaa. Giulia kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa. Autosta on tehty myös perusmalli, joka sopii yleiseen makuun. Siinä on turboahdettu 2,0-litrainen Multiair-bensiinimoottori tai vaihtoehtona 2,2-litrainen Multijet-dieselmoottori. Se ei ole yhtä tehokas kuin mallin lippulaiva, mutta tyydyttää turboahdetulla voimallaan useimpien vauhdinnälkää.

Alfa Romeo Giulia GTA

Tämä italialainen automerkki tunnetaan sporttisuudestaan ja nopeista autoistaan. Vuonna 2020 Alfa Romeo julkaisi Giulia GTA:n. Siinä on sama kaksoisturboahdettu 2,9-litrainen V6-moottori kuin edeltäjässään Quadrifogliossa, mutta tehoja 540 aiemman 510 hevosvoiman sijaan. Autoa on saatu kevennettyä noin 100 kilolla käyttämällä rakenteissa enemmän hiilikuitua ja alumiinia. GTA-mallia valmistettiin 500 kappaleen rajoitettu erä, joten niiden arvon oletetaan tulevaisuudessa nousevan.

Alfa Romeo on perustamisestaan lähtien ollut aktiivisesti mukana autourheilussa. Vuosina 1950-51 se kilpaili ensimmäistä kertaa Formula 1-sarjassa. Paluun F1-radoille se teki vuonna 1976 toimittamalla moottorit Brabham-tallille. Viimeisen kerran heidät nähtiin F1-sarjassa vuonna 1988 moottoritoimittajana, jonka jälkeen he vetäytyivät pois autourheilun kuninkuusluokan kilparadoilta.

Unelmana historiallinen klassikko

Moni haaveilee Alfa Romeon hankkimisesta omaan autotalliin. Erityisesti vanhat ja harvinaiset mallit voivat olla hinnakkaita. Hyvä kumppani oman autounelman toteuttamisen avuksi on Galaksino kasino, joka tarjoaa kattavan valikoiman nettikasinopelejä. Pelaaminen on helppoa ja turvallista. Asiakas voi halutessaan harjoitella pelaamista leikkirahalla ja siirtyä oikeisiin rahapanoksiin vasta kun on oppinut pelaamisen salat. Voitot ovat aina verovapaita ja ne kotiutuvat pelaajan pankkitilille jopa vartissa.

Yksi klassikkomalli, jonka moni varmasti haluaisi talliinsa on Alfa Romeo 75. Se huokuu oman aikansa henkeä kulmikkaalla ulkomuodollaan. Se oli ylemmän keskiluokan auto, jota valmistettiin vuosina 1985–1992. Suomessa kyseistä mallia rekisteröitiin vähän yli 600 kappaletta. Vuonna 1993 rekisteröitiin Suomeen ainoastaan yksi tämän mallin auto.

Alfa Romeo Suomessa

Alfa Romeo ei jostakin syystä ole koskaan saavuttanut Suomessa suurta suosiota. Sillä on oma tykkääjäjoukkonsa, jotka haluavat ajaa Alfoilla. He ovat läpi historian olleet valmiita ostamaan autonsa vaikka suoraan maahantuojalta. Suomen suosituimmat automerkit ovat Toyota, Volkswagen ja Skoda. Hyvänä nelosena tulee Volvo ja viidettä sijaa pitää Kia. Tämän asettelun voi huomata myös tienpäällä, jos seuraa vastaan tulevia automerkkejä.

Suomessa Alfa Romeo nähtiin ensimmäisen kerran 1930-luvulla legendaarisissa Eläintarhan ajoissa. Nämä kilpurit olivat ulkomaisten kilpailijoiden käytössä. Autojen maahantuonti alkoi 20 vuotta myöhemmin kun Helkama-konsernin tytäryhtiö Suomen Koneliike Oy alkoi tuoda Alfa Romeoita Suomeen vuonna 1951. Ensimmäisinä vuosina niitä myytiin vain muutamia kymmeniä kappaleita.

Vaikka suomalaiset eivät koskaan ole sankoin joukoin ostaneet Alfa Romeoita niin niillä on kuitenkin paikkansa meidän autoilumme historiassa. Tässä hauska fakta aiheesta. Kun 1960-luvulla Alfa Romeoiden myynti hiipui Suomessa lähes olemattomiin ja täällä ei ollut edes omaa myyntipistettä, niin osa automerkkiin tykästyneistä tilasi omansa suoraan valmistajalta Italiasta. Alfa Romeo oli se, mitä he halusivat.