Siirry suoraan sisältöön

Putinin Volga

Millainen on Putinin auto?

Sivustomme on tarkoitettu kertomaan entisen Neuvostoliiton autoista ja niihin liittyvästä keräilyharrastuksesta.

Retrohenkinen vanhojen autojen harrastus in herännyt henkiin myös  Venäjällä. Vaikka näinä päivinä Moskovassa näkeekin enemmän BMW- ja Mercedes-mallisia autoja kuin laatikkomaisia Ladoja  tai Volgia, myös vanhojen autojen keräily on varakkuuden mukana lisääntynyt. Uudet julkaisut ja museot esittelevät Neuvostoliiton autotuotantoa aina laatikkomallin Ladoista Kremlin politbyroon eliitille valmistettuihin ZIL-luksusautoihin asti.

Ja niille, joilla on rahaa, kasvava entisöintibisnes merkitsee sitä että yhä useampia Chaika 13- ja ensisarjan vuoden 56 Volga-autoja imaantuu yhä useampien keräilijöiden talleihin, vaikka ei välttämättä maantielle. Tämä villitys sai alkunsa Venäjän presidentistä Vladimir Putinista, joka omistaa huolella entisöidyn valkoisen Volgan vuosimallia 1956. Kyseessä on tietynlainen muoti-ilmiö, samalla tavalla kuin jos johtohenkilöt suosivat tiettyä  vaatevalmistajaa, myös alemmat viranomaiset ottavat sen omakseen. Sama trendi on nähtävissä myös esimerkiksi kelloissa.

Putin on hyvin ylpeä Volgastaan eikä ujostele viedä merkkivieraita ajelulle. Hänen Volgansa kyydissä ovat olleet sellaiset kuuluisuudet kuin presidentti Georg W. Bush ja ortodoksikirkon patriarkka Kirill. Putin ei ole tässä yksin, vaan muutkin Venäjän johtajat ovat innostuneet asiasta. Medvedevillä on valkoinen vuoden 1948 Popeda, auto joka tuotettiin tavalliselle kansalle nimensä mukaisesti 2. maailmansodan voittoa juhlistamaan. Ja kun viime vuosikymmenen puolivälissä merkkihenkilöt julkistivat tietoa omistuksistaan, suuri määrä vanhoja entisöityjä autoja löytyi luetteloista. Esimerkkinä varapääministerinä toiminut Igor Shuvalov, jonka tallista löytyy politbyroolle valmistettu ZIL.

Autoja voi ihailla myös museossa

Ne vanhojen autojen fanit, joilla on vähemmän rahaa, voivat suunnata Moskovan Autoville-museoon, jossa on näytteillä n. 30 vanhaa neuvostoliittolaista ja muuta autoa. Niiden joukossa on todella raskas 40-luvun limousine, jota Josef Stalin käytti kulkuvälineenään. Samassa huoneessa oleva pikkuinen Zaporozhets näyttää siltä, kuin se mahtuisi tuon limousinen takakonttiin. Yläkerrasta löytyy myös Juri Luzhkovin omistuksessa ollut Moskvitsh.

Monet Venäjän super-rikkaista saivat ensimakua ulkomaisista loisto- ja urheuluautoista 90-luvulla. Mutta ensiviehätystä seurasi nopea kyllästyminen ja uusien kiinnostuksen kohteiden etsintä. Tähän vastasi entisen Neuvostoliiton tekniikan aiheuttama emotionaalinen resonanssi. Monet muistivat lapsuudestaan esim. neuvostoauton takapenkin nahkaistuimien tuoksun. Jotkut kerääjät ovat niin omistautuneita asialleen, että ovat valmiita maksamaan suuriakin summia, jotta saavat auton entisöityä esimerkiksi juuri sellaiseksi, jota he ajoivat nuorena.

Joten voi sanoa, että vanhojen autojen harrastus ja keräily on, vaikka hieman yllättävästi, hyvissä voimissa Venäjällä.