Lada Niva -taattua laatua nelivetosena

LadaNiva

Lada Nivan, Lada 4X4:n tai ehkä tuttavallisemmin Maasturi-Ladan tuntevat myös kaikki itäautojen harrastajat.  Auton suunnittelijat kuvalivat itse sitä Renault 5:ksi joka on laitettu Land Roverin koriin. Auton kehitys ja suunnittelu alkoi vuonna 1971, kun tiimi VAZ:in suunnittelijoita ryhtyi Vladimir Solojevin johdolla suunnittelemaan sivistyneempää ja salonkikelpoisempaa nelivetoa. Tämä oli myös VAZ:in tehtaan ensimmäinen malli jota ei oltu luotu Fiatin pohjalle. Vaikka suuri osa mekaniikasta tuotiin suunnitteluun mukaan Ladan Fiatiin pohjautuvista malleista, kehitettiin malliin asioita myös paljon itse.

Maasturi-Ladan tarina

Ensimmäiset prototyyppiversiot Lada Nivasta esiteltiin vuosina 1972 ja 1973, mutta nämä päätettiin hylätä, sillä mallit olivat liian suoraviivaisia ja työkonemaisia. Auton kehitystä jatkettiin ja seuraavan vuosien aikana, malliin lisättiin katto ja ovet, ja kone vaihdettiin uusimpaan Ladan malliin (1,568 cc).  Vuosien 1973 ja 1974 testiajoissa Lada Niva pystyi kiipeämään ylös 58-asteen kulmassa, vaikka maassa oli 60 cm vettä tai 100 cm lunta. Näiden testien jälkeen, malli hyväksyttiin valmistukseen vuonna 1977 ja nimeksi autolle annettiin Niva, joka venäjäksi tarkoittaa peltoa tai kenttää. Lada Niva tunnetaan kuitenkin Euroopassa kuitenkin paremmin nimellä Lada 4X4, ja Isossa Britanniassa autoa myytiin myös nimellä Cossack, eli kasakkana. Seuraavana vuonna malli saatiin myös Suomen markkinoille, ja sille löytyi heti oma käyttäjäkunta kansanmiehen riveistä. Edullisuutensa ja helppohoitoisuutensa varaosien ja koneiston suhteen vuoksi auton pystyin myös suurimmaksi osaksi korjaamaan ja huoltamaan itse. Ladan nivasta tuli tehtaan myydyimpiä vientiartikkeleita länteen Neuvostoliitossa, ja tätä kautta valtio sai paljon kaivattua ulkomaanvaluuttaa itselleen. Ulkomaan vienti meni aina Neuvostoliiton oman kysynnän edelle, joten Neuvostoliiton kansalaisten omat jonotusajat tälle autolle olivat pitkät. Lada Niva oli myös ensimmäinen massatuotantoon tullut neliveto, jossa korilla ja alustalla oli yhtenäinen rakenne, ja etupyörien jousitus oli siitä erillään. Malliin tehtiin vuosien varrella vain muutamia pieniä parannuksia ja se suht muuttumattomana aina vuoteen 1993 asti, jolloin markkinoille tuotiin uusi voimakkaamman, neljäsylinterisen, 1,7 litraisen bensakoneen kanssa. 90-luvun puolivälin maissa mallin tuontia jouduttiin kuitenkin rajoittamaan ja lopuksi kieltämään, sillä auto ei enää täyttänyt uusia, Euroopassa voimaan tulleita tiukempia päästövaatimuksia. Vuonna 2010 Lada Nivaa yritettiin tuoda uudestaan Euroopan markkinoille, mutta jälleen huokeasta markkinoilla oleviin nelivetoihin verrattuna, auto ei saanut samanlaista vastaanottoa kuin aikaisemmin, ja kysytä jäi todella vaimeaksi.

Kova työjuhta

Lada Niva oli hyvin suosittu malli niin Neuvostoliitossa ja entisen Varsovan liiton ja Rautaesiriipun takana olleissa maissa, ja se sopi työkaluksi erinomaisesti vaikeampiin olosuhteisiin maastossa. Sitä on ajettu maalla mutaisilla pelloilla, kivisillä vuorilla, syvässä lumessa ja jopa veden alla. Muun muassa Serbian ja Bulgarian poliisit käyttivät tätä autoa työjuhtana, ja se on ollut kelirikko-olosuhteisiin täydellinen. Vaativista olosuhteista hyvänä esimerkkinä myös se, että Neuvostoliittolaine Etelämantereen tutkimusryhmä käytti näitä nelivetoautoja kymmenen vuotta putkeen vaihtamatta niitä kertaakaan, ja korjaukset hoituivat varaosien vaihdolla ja asiaankuuluvilla huoltotoimenpiteillä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *