Museoauto käyttöautona on mahdollista lainsuomin rajoituksin. Museoajoneuvolle on saatavilla oma vakuutuksensa, joka rajaa käytön maksimissaan 30 päivää vuodessa kestäväksi. Tätä rajaa ei ole kuitenkaan määritelty lainsäädännöllä Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että museoautolla voi ajaa ilman rajoituksia, jos siihen ottaa tavallisen liikennevakuutuksen. Harva kuitenkaan tekee näin ihan jo kustannuksien takia. Toisaalta 30 päivän raja on useimmiten riittävä, koska museoautoilla ajetaan yleensä vain kesäisin.
Mitä tarkoittaa museoauto käyttöautona?
Museoautolla ympäri vuoden ajaminen on siis mahdollista. Suomessa ei ole kuitenkaan toiveista huolimatta saatu lupaa ajaa museorekisterissä olevalla autolla kuin enimmillään 30 vuorokautta. Ympäri vuoden autoilu edellyttää siis normaalia liikennevakuutusta, johon toki kannattaa ottaa riittävät kaskovakuutukset päälle. Museoautosta riippuen ympäri vuoden ajaminen on mahdollista. Jos auto kestää talviolosuhteet ja sen saa lämpimäksi.
Harva kuitenkaan ajaa museoautolla Suomen olosuhteissa vuoden ympäriinsä. Museorekisterissä olevat ajoneuvot välttyvät ajoneuvoverolta. Useimmiten niitä ei tarvitse myöskään erikseen poistaa liikennekäytöstä talven ajaksi. Yleensä vakuutusyhtiöillä ei ole väliä sillä, onko auto liikennekäytössä vai ei. Lain rajoitus liikennekäytön suhteen riittää vakuutusyhtiöille pääsääntöisesti. Tämä asia kannattaa varmistaa kuitenkin yhtiöstä, josta vakuutuksen on ottanut.
Museoautolla ympäri vuoden, mitä tulee huomioida?
Museoauto käyttöautona on mahdollista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinun kannattaa varustaa auto sääolosuhteisiin sopivaksi. Usein autot kestävätkin sääolosuhteet. Onhan niillä ajettu aikaisemminkin Suomessa. Kuitenkin paikallaan voi olla asentaa ylimääräinen lämmitin autoon talven ajaksi varsinkin vanhemmille museoautoille. Ennen ympärivuotista käyttöön ottoa on hyvä tarkastaa tai tarkastuttaa auton kunto sekä hoitaa huollot ajan tasalle. Näin tehdessä vältyt ikäviltä yllätyksiltä tien päällä.
Museoauto käyttöautona tarkoittaa lain mukaan vähintään 30 vuotta vanhaa autoa. Usein museoautot ovat kuitenkin vielä vanhempia. Museoauto on aina näyttävä liikenteessä. Hyvin hoidettu ja huollettu museoauto on aina nähtävyys, joka saa ihailevia katseita puoleensa. Lämpimissä maissa museoautoja näkyy luonnollisesti enemmän käyttöautoina kuin täällä pohjoisessa.
Millainen auto voi olla museoauto käyttöautona?
Museoautot eivät ole mikään yksi kategoria, vaan päinvastoin. Museoauto tarkoittaa yksinkertaisesti vähintään 30 vuotta vanhaa ja museorekisterissä olevaa autoa. Museorekisteriin päästäkseen museoauton tulee olla suurelta osin alkuperäisistä osista koottu. Museoautoja on siis vanhoista luksusautoista, urheiluautoihin ja tavallisiin autoihin. Elokuvissa vanhoilla Ferrareilla ja Mersuilla ajetaan kasinolle pelaamaan rulettia. Sinäkin voit kruisailun välissä pyörähtää Suomikasino nettikasinolla tutustumassa kolikkopeleihin ja sitten taas moottoritie kutsuu.
Chrysler on yksi maailman tunnetuimmista automerkeistä. Se on myös museoautojen kohdalla yksi yleisimmistä merkeistä joka puolella maailmaa. Tämän merkin alle mahtuu kaikenlaisia museoautoja: kalliista urheiluautoista ja luksuslimusiineista aina tavallisiin käyttöautoihin. Suomessakin on useita Chryslereitä museorekisterissä. Se kertoo merkin suosiosta harrastajien piirissä.
Museoauto käyttöautona mustilla rekisterikilvillä
Auton museokatsastus saattaa vanhan autosi museoauto-statukselle. Museoautoon on mahdollista tilata mustapohjaiset rekisterikilvet ja monet tällaiset tilaavatkin. Mustat kilvet on mahdollista tilata 1972 tai tätä aikaisemmin käyttöön otettuihin autoihin ja museomoottoripyöriin. Vaikka monet haluavat mustan kilven museoautoonsa, niin sen hankkiminen ei ole pakollista. Niillä voit halutessasi ajaa myös tavallisilla rekisterikilvillä.
Museoautoilijat yleensä huoltavat ja puunaavat autojaan paljon enemmän kuin normaaliautoilijat. Onhan autoilu heille myös vahvasti harrastus eikä vaan tapa siirtyä paikasta toiseen. Teillä harvoin näkyykään huonokuntoisia museoautoja. Päinvastoin, koska ne näyttävät usein kirjaimellisesti kuin uusilta.
Museoauto käyttöautona on tyylikäs näky ja kertoo myös kuljettajasta. Ihminen, joka on saanut vanhan auton noin kauniin näköiseksi, on onnistunut ainakin yhdessä asiassa todella hyvin. Niihin useasti käytetään myös rahaa enemmän kuin tavallisiin käyttöautoihin. Monet osat tilataan ulkomailta ja ne tietysti maksavat. Museoautoharrastus on suosittua Suomessa. Onhan täällä kymmeniä harrasteyhdistyksiä eri puolilla maata.