Popeda sanasta tulee ehkä ensimmäisenä mieleen tamperelainen yhtye, mutta tässä puhumme nyt kuitenkin neuvostoliittolaisesta automerkistä. Tämä takavetoinen auto valmistui GAZ -autotehtaalla vuosina 1946-1958. Alun perin moottoriksi kaavailtiin kuusisylinteristä moottoria, mutta Josef Stalin ei tätä hyväksynyt ja valinta osui toiseen, vain 50 hevosvoimaiseen moottoriin. Koska auto suunniteltiin ja toteutettiin todella vauhdikkaasti, kärsi se alkutaipaleellaan monista ongelmista.
Popeda kehittyi kuitenkin ajan kanssa yhdeksi kestävimmistä autoista, jolla kehtasi huristella pitkin Suomenkin teitä. Sitä tuotiinkin Suomeen melko paljon. Tämä oli myös kohtalaisen suosittu auto taksiksi, joka kertoo sen kestävyydestä ja mukavuudesta omaa kieltään.
Liian nopea kehittely johti ongelmiin
Koska siis auton valmiiksi saattamisen kanssa kiirehdittiin, oli tiedossa melkoisen vakaviakin ongelmia. Esimerkiksi polttoaineen kulutus oli aivan valtava, etupään erillisjousitus hutera ja takapään jousitus veltto. Pari vuotta kärsittyään näistä lastentaudeista, oli tilanne selätetty ja Popeda muuttunut vankaksi autoksi. Me USSR cars -sivustolla arvostamme vakaita autoja.
Popeda painoi 1400 kg ja oli tästä syystä melko hidas. Sen tarkoitus kuitenkin oli olla vakaa ja hyvä ajaa Neuvostoliiton kehnoilla teillä, ja sen se täytti enemmän kuin hyvin. Samat syyt tekivät siitä hyvän ajokin myös Suomen kelirikkoisilla teillä. Isot pyörät ja korkea maavara eivät todellakaan siis haitanneet.
Hieman teknisiä tietoja
Autoihmisiä aina kiinnostavat auton teknisetkin asiat, joten tässä kerromme joitain mittoja. Nämä saattavat olla jo tiedossakin, mutta monelle ehkä täysin uutta tietoa.
- Auton pituus: 4665 mm
- Auton leveys: 1695 mm
- Auton korkeus: 1590 mm
- Akseliväli: 2700 mm
- Omapaino: 1350 kg
Popeda ei ollut aivan taloudellisin vaihtoehto
Vaikka tämä takavetoinen auto toimikin neliovisena mainiona taksina, oli sen kulutus niin korkealla, ettei siitä kovin taloudelliseen ajoon ollut. Matka-ajossa saattoi päästä 12l/100km tuloksiin. Taloudellisin nopeus sille oli vain 35-40 km/h, joten ehkä juuri sittenkin sopiva taksiksi ja kaupunkiajeluun. Siihen maailman aikaan japanilaisia autoja ei vielä tuotu Eurooppaan.
Kuten moni tietää, voi takavetoinen auto olla talvella melko yllättävä kokemattoman käsissä. 1950-luvun tienoolla ei vielä yleisesti olleet talvirenkaatkaan käytössä, joten ajoturvallisuus oli toista luokkaa nykypäivään verrattuna. Popeda oli kuitenkin ensimmäinen Neuvostoliitosta tullut auto, jossa oli suuntaviitat, sähköinen lämmityslaite, sähköiset ikkunanpyyhkijät ja sisäänrakennettu AM-radio. Se oli melkoisen ylellinen aikaansa nähden siis.